torstaina, helmikuuta 28, 2013

Qua vadis, Laatukeskus


Toin laatuseniorien viime kokouksessa esille huolestumiseni Laatukeskuksen toiminnan suuntauksesta.

Olen itse vuosikausia, vuosikymmeniä, uskonut vahvasti ammattimaisen laatutoiminnan merkitykseen. Uskon myös, että Laatuyhdistys voisi vaikuttaa myönteisesti asian edistämiseksi ja hyödyntämiseksi Suomessa. Ja tällaiseen olisi myös tarvetta. Sen sijaan olen menettänyt uskoni Laatukeskuksen toimintaan. Laatukeskuksen tavoitteena ei näytä enää olevan laatuammattilaisuuden edistäminen. Tämä tuntuu olevan myös aivan suunniteltua, esimerkiksi Laatukeskuksen visiotekstin mukaan: "Kansallinen tavoitteemme on menestyvä Suomi, joka perustuu mm. siihen, että Suomessa on jatkuvasti kasvava määrä johtamistaan ja toimintaansa pitkäjänteisesti kehittäviä organisaatioita. Johtamistaan ja toimintaansa kehittävät yhteisöt ovat muita valmiimpia reagoimaan ympäristön muutosten vaatimuksiin." Laatukeskus on selvästi leimautunut yleisesti johtamista edistäväksi konsultointi- ja koulutusorganisaatioksi, jollaisia on maassamme vaikka kuinka monia. Tätä korostaa myös kaikki viestintä, mitä keskuksesta tulee. Se on yksisuuntaista tuotemainontaa ja itsekehua. Tragikoominen on Laatukeskuksen Facebook-sivusto, joka sensuroidusti pönkittää Laatukeskuksen harhakuvia laadusta.

Laatuyhdistys sen sijaan vielä kuitenkin tähtää laadun edistämiseen. Yhdistyksen  sääntötekstin mukaan: "Yhdistyksen tarkoituksena on edistää laatujohtamista ja laadunhallintaa, ja elinkeinoelämän ja julkisen hallinnon toiminnan ja tuotteiden laadun, sekä kilpailukyvyn parantamista. Tavoitteena on maamme kansainvälisen kilpailukyvyn jatkuva paraneminen." Tosin tässä on epäammattilaisuutta osoittava ilmaisu "laatujohtamista ja laadunhallintaa".

Miten voisimme saada aikaan avointa ja yleistä substanssikeskustelua, siis niistä ”ihan tavallisista asioista”? Olen ilmoittautunut vapaaehtoiseksi alustamaan keskustelua näistä aiheista sopivaksi katsottavissa tilanteissa. Tässä kokouksessamme käydyssä keskustelussa kävi kuitenkin selvästi ilmi, että tämä aihe tulisi nähdä myös laajemmassa viitekehyksessä. Kysymys on syvällisemmin nykyaikaisen laatutoiminnan olemuksesta ja käytännön toteuttamisesta. Tietysti myös tällä sivustolla voidaan käydä keskustelua tästä aiheesta. Tervetuloa kommentoimaan!


4 Comments:

Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Hyvä, Jussi,

Siitähän on nyt kaksikymmentä vuotta kun Maailman Laatukonferenssin rahoilla Laatukeskus lähti seilaamaan kvartaalijohtamisen suuntaan. Kuitenkaan laatu asiakkaan tyytyväisyyden ja ilahtuneisuuden mittarina ei ole mielestäni muuttunut. Lyhyillä suunnittelujänteillä vain laadun tavoittelu on äärimmäisen vaikeata. Laatu on kuitenkin edelleenkin kilpailukyvyn perusasia. Käsite laajenee, erityisesti tänään palveluteollisuus elämystalouden (experience economy) kautta opettaa meidät laajentamaan katsantoamme. Perustotuus ei kuitenkaan muutu.

Laatuyhdistyksen traditionaalinen päätoimintatapa oli jakaa avoimesti osaamista suomalaisen teollisuuden piirissä. Valitettavasti Laatukeskus jo kauan sitten ymmärsi tämän keskinäisen vaihdon kilpailevan konsulttibisneksensä kanssa. Siksi toiminta ohjattiin sivuraiteelle, neuvosten keräilyyn. Tälle isänmaallisuudelle olisi nyt taas paikka.

Pertti 'Petteri' Karvinen
entinen, mm. WQC 1993 presidentti

01 maaliskuuta, 2013 18:23  
Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Terve vaan. En ole kovin paljoa seurannut Laatukeskuksen (LK) visioita ja viestintää. Mutta aloitetaan keskustelu "ihan tavallisista asioista" (mitä ne muuten ovat?) omassa piirissämme ja mennään myöhemmin antamaan ehdotuksia LK:lle.
Itse olen ajatellut, että LK voisi vaikka pitää vuosittain toistuvaa "peruslaatuinsinöörin" päivän mittaista, ilmaista koulutusta, jossa käydään perusasiat läpi ja viitataan syventäviin maksullisiin koulutuksiin.
Aloitetaan keskustelu seuraavassa Laatuseniorien kokouksessa.
Terveisin
Herkko

02 maaliskuuta, 2013 08:48  
Blogger Juhani Anttila kirjoitti...

Olen valmistautunut maanantain kokoukseemme aiheesta Laatukeskuksessa alustuksella seuraavin otsikoin:
1. Oma näkökulmani
2. Laatuyhdistys identiteettikriisissä
3. Laadunhallinta disipliininä ja toteutettuna organisaatiossa
4. Organisaation laadukas strateginen johtaminen:
(a) Laatuyhdistyksen toiminnan suuntaaminen
kohti visiota
(b) Johdonmukainen laadunhallinta
suomalaisissa organisaatioissa
5. Kansallisen laatutoiminnan kehittyminen
6. Loppusanat: Pinnallisuudella ei voi pärjätä

08 maaliskuuta, 2013 15:29  
Blogger Juhani Anttila kirjoitti...

Tämän aiheen yhteydessä kannattaa katsoa myös, mitä vuonna 2009 sanoimme tehdessämme Laatukeskuksen laatiman kansallisen laatuagendan katselmuksen: Laatuagendan katselmus

08 maaliskuuta, 2013 19:49  

Lähetä kommentti

<< Home