Palvelumuotoilun arviointia 10.4.2013
Muistio Laatuseniorien kokouksesta 10.4.2013 klo 13 – 15, Ravintola Suomalainen Klubi, Helsinki Paikalla olivat Matti Leskinen, Liisa Jouttimäki, Juhani Anttila, Juha Söderlund ja Tuomo Sirkiä. Tuomo valittiin muistiinmerkitsijäksi.
Matti esitteli
kokousaihettamme, Palvelumuotoilua, seuraavalla kahdella Slidesharen
kalvosarjalla:
Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilu
Suhtauduttiin kriittisesti käytettyyn käsitteistöön esim. ISO 9000 -määrittelyihin verrattuna. Todettiin palvelujen suunnittelun olevan laadun kehityksen näkökulmasta hyvin alkuvaiheessa ja teoriapohjan
vielä vaikuttavan hataralta.
Juhani totesi näistä kritiikkinä seuraavaa:
- Näyttää siltä, että nuo henkilöt ovat opettelemassa ja keksimässä uudestaan niitä asioita, jotka laadunhallinnan alueella ovat olleet tunnettuja jo vuosikymmeniä ja saaneet jo kansainvälisen standardisoidun aseman (vrt. ISO 9001 –standardin luku 7 ja erityisesti sen kohta 7.3)
- Esitetuissa materiaaleissa on käsitteellinen sekavuus; ei ole ymmärretty, että palvelu on tuote; on sekoitettu keskenään käsitteet tuote, prosessi ja organisaation rakenteet
- Ei ole tuotu esille, miten palvelujen suunnittelun lähtökohtana tulisi olla asiakkaiden tarpeet ja odotukset, laatu ja asiakstyytyväisyys
- Ei ole tuotu selkeästi esille tuotekäsitettä tavara- ja palvelutuotteen yhdistelmänä ja prosessien tuloksena
- Ei ole tuotu esille niitä interaktiivisen tietotekniikan mahdollisuuksia, mitä
tällä hetkelläkin on jo käytössä palvelujen toteuttamiseksi ja joiden merkitys tulevaisuudessa on vain kasvamassa
Juhani esitteli Kroatiassa Rovinjin konferenssissa 2013 pitämänsä alustuksen tuotteista sekä niiden laadusta ja asiakastyytyväisyydestä: ”Aiming at Competitive Products and Delighted Customers in the Time of Recession”. Esittelyn kuluessa käytiin vilkasta keskustelua laadun
olennaisuuksista erityisesti asiakkaan tarpeiden näkökulmasta.
Interaktiivisen teknologian mahdollisuuksia pohdittiin. Seuraava kokous päätettiin pitää tiistaina, 28.5. klo 13 alkaen Suomalaisella Klubilla. Juhani ja Liisa alustavat prosessien hallinnasta.
Kirjaus Tuomo ja Juhani
P.S. Palvelumuotoilua konkretisoi "Kasvunvara-työkaluja parempaan palveluun"-kirja.
Kirjan voi ladata PDF-muodossa http://www.sitra.fi/julkaisu/2012/kasvunvara-0
Matti
Kirjan voi ladata PDF-muodossa http://www.sitra.fi/julkaisu/2012/kasvunvara-0
Matti
0 Comments:
Lähetä kommentti
<< Home