sunnuntai, joulukuuta 18, 2005

Laadukkuus hallitustyöskentelyssä

Hallitustyöskentelyllä tarkastellaan tässä yhteydessä lähinnä osakeyhtiöiden hallitusten toimintaa. Vastaavanlaisia toimintoja on myös julkisen sektorin ja ns. kolmannen sektorin organisaatioissa. Yleisesti osakeyhtiön hallituksia koskevia määräyksiä on esitetty osakeyhtiölain johtamista koskevassa luvussa.

Osakeyhtiölaki esittää määräykset hallituksen kokoonpanolle ja hallituksen välttämättömille tehtäville yhtiön ja sen omistajien etujen ajamiseksi. Hallitus huolehtii yhtiön hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä sekä nimittää toimitusjohtajan ja antaa ohjeita ja määräyksiä yhtiön juoksevaa hallintoa varten. Hallitus myös huolehtii siitä, että kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty. Hallitus edustaa yhtiötä.


Kaikilla hallituksilla on aina jonkinlainen suorituskyky, ts. toimintatapa (tehokkuus) ja sen kautta syntyneet tulokset (vaikuttavuus). Millä tavoin hallituksen toimintaa voidaan tarkastella laadun näkökulmasta? Kun hallituksen työskentelyyn liitetään laatu, voidaan soveltaa yleistä laatukäsitteen määritelmää: "missä määrin hallitus luontaisella työskentelyllään ja sen kautta saamillaan tuloksilla täyttää kaikkien niiden tarpeet ja odotukset, jotka ovat tekemisissä tarkasteltavan hallituksen kanssa".

Tämän määritelmän mukaan laatu on aina suhteellinen käsite. Mielenkiintoinen kysymys on, milloin jonkin hallituksen työskentely on erityisen laadukasta eli suorastaan erinomaista, eksellenssiä?

Hyvään hallitustyöskentelyyn liitetään usein hyvän hallinnointitavan, Corporate Governancen, käsite. Tätä varten on kehitetty runsaasti ohjeita, mm. OECD on määritellyt hyvin tunnetut periaatteensa sitä varten.

On myös kehitelty erilaisia menettelyjä hallitustyöskentelyn arvioimiseksi, (esim. Fennia Consultingin hallitustyöskentelyn pikatesti).

Organisaatioiden hallitusten toiminnalla on suuri merkitysi organisaation laatutoiminnan kehittymisessä. Suomalaisissa yrityksissä on laadunkehityksessä on ollut hyvin vaikeaa päästä yli 500 pisteen tasoa mitattuna laatupalkintokriteereillä. Tästä ylöspäin pääseminen edellyttäisi jatkuvaa systemaatisesti toteutettavia ja radikaaleja yritystoimintojen muutoksia. Itse asiassa vaikeutena onkin, että tällaiset muutokset eivät ole olleet pääkiinnostuksen aiheena toimeenpanevalla johdolla, joka usein on paneutunut vain lyhyen tähtäyksen tuloksen aikaansaamiseen. Tässä yritysten hallituksilla (ainakin osakeyhtiölain mukaan) tulisi olla merkittävä rooli. Kuitenkin hallitusten jäsenten sitoutuminen yritysten kehittämiseen on ollut monesti kovin heikkoa. Joskus tuntuukin hallitusten jäsenten valinnassa ja toiminnassa korostuvan vain sitoutumattoman neuvonantajan rooli tai sidosryhmäyhteyksien ja suhdetoiminnan varmistaminen.

1 Comments:

Blogger Juhani Anttila kirjoitti...

Yhtiön hallituksen toiminnan laadukkuuden tarkastelussa on tärkeätä aluksi selkiyttää hallituksen sidosryhmät, ts. ”kaikki ne osapuolet, jotka ovat tekemisissä ko. hallituksen kanssa”. Tällaisia sidosryhmiä ovat ainakin:
- yhtiön omistajat (osakkeen omistajat)
- yhtiön toimitusjohtaja
- yhtiön keskeiset sidosryhmät
- viranomaiset (laki!)

Tämän jälkeen tulisi tietää ja ymmärtää sidosryhmien tarpeet ja odotukset hallitukselle ja koko yritykselle.

Hallituksen laadukkaaseen toimintaan sisältyy sidosryhmien tarpeiden ja odotusten täyttäminen sekä tehdä toimenpiteitä oman toimintansa ja yhtiön toiminnan suorituskyvyn jatkuvaksi parantamiseksi. Hallituksen kokonaissuorituskyky muodostuu hallituksen:
- osaamisesta, kyvyistä ja taidoista täyttää eri osapuolten tarpeet ja odotukset
- toimimisesta niin, että yhteistoiminta on sidosryhmille helppoa
- palveluvarmuudesta, ts. hallituksen palvelut on luotettavasti saatavissa silloin, kun niitä tarvitaan, hallituksella on riittävästi resursseja käytettävinään ja hallitus on häiriintymätön ulkopuolisista vaikutuksista,
- turvallisesta toiminnasta, ts. hallituksen toiminnasta ei aiheudu omaisuuden tai hengen vaaraa yhtiölle eikä sen sidosryhmille
- eettisestä toiminnasta
- esteettisesti myönteisestä toiminnasta
- kustannustehokkuudesta

27 joulukuuta, 2005 19:47  

Lähetä kommentti

<< Home