perjantaina, marraskuuta 27, 2015

Laatuseniorit Suomalaisella klubilla 10.11.2015


Laatuseniorit kokoontuivat Suomalaisella klubilla 10.11.2015. Aiheena oli ISO 9001 uudistus. Juhani esitteli Budapestin World Quality Forum konferenssissa pitämänsä esitelmän ISO 9001:2015 – A questionable reform. What should the implementing organizations understand and do?

Esitelmä oli laadittu yhdessä Kari Jussilan kanssa. Molemmat yhdistyksemme jäseniä! Asiasta heräsi jälleen kerran vilkas keskustelu. Esitelmä on luettavissa Juhanin Facebook sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/juhani1anttila/posts/10153307247193940


 

Lisäksi keskustelimme edellisen kerran Lean Startup-teemasta. Ohessa Herkko Pesosen ja Simo Salmisen lyhyt kirjoitus aiheesta. Tätä saa mieluusti kommentoida. Kommenttien jälkeen pyrimme julkaisemaan kirjoituksen.





Tekstiä puoli A-nelosta, Laatukeskuksen tiedotteeseen, liittyen Start Up –yritykseen.

Otsikko on jotakin ”Millä Start Up –yritys pääsee eteenpäin, kohti onnistumista, miten onnistumisprosentti saadaan nousuun, miten pienennetään epäonnistumisia”
Voisiko aihetta, esitystä (tekstiä) käsitellä vaikka kolmen tärkeimmän teeman avulla, esim. jotakin seuraavista poimien:
ensin täytyy olla (tuote)idea, sitten ensimmäinen kokeilu asiakkaan kanssa, sitten tuotteen toimivuuden arviointi ja tarvittaessa muutos tuotteeseen
    • kokeile ideaa asiakkaan kanssa
    • selvitä asiakastarve, ei etukäteen kyselemällä, vaan kokeilemalla
    • arvioi tuotepotentiaali
  • älä suunnittele (liikaa), vaan kokeile nopeasti idean toimivuutta
    • asiakaskokeilussa joudut paljastamaan tuoteidean, pohdi patentointia
    • tiedä, missä olet hyvä, parempi kuin muut
  • varmista, että tuoteideasi on hyvä, että vastaavaa tuotetta ei ole
  • määritä, kenelle tuote on tarkoitettu
  • asiakastapaamisen tai –kokeilun jälkeen arvioi, mikä meni hyvin ja missä on muutettavaa
  • auta asiakasta, ymmärrä, mitä hän tarvitsee.
 
 
 
The Lean Startup, Eric Ries
Miksi Startup yritysten onnistumisprosentti on niin pieni ja pääomasijoittajien varat valuvat hukkaan? Mikä epäonnistuu uuden mullistavan tuotteen: tavaran tai palvelun tai niiden yhdistelmän kehittämisessä menestykseksi? Eric Ries on kirjoittanut vuonna 2011 kirjan omista ja muiden epäonnistumisista ja onnistumisista ja esittelee kirjassaan reseptin joka todistettavasti vähentää Startup-yritysten epäonnistumis riskiä. Ries järjestää nykyään aiheestaan konferensseja joissa esiintyy 100+ esitelmöijää kertomassa menestystarinoitaan.
StartUp yritys pyrkii tuomaan markkinoille jotain uutta ja mullistavaa mitä sen kilpailijoilla ei ole eivätkä kuvitellut asiakkaat osaa edes kaivata eikä näin ollen pysty määrittämään tuotteen ominaisuuksia. Yrittäjällä on kuitenkin visio, näkemys millaista lisäarvoa asiakkaille voitaisiin tuottaa. Mutta miten, on vaikea määrittää ja testata. Asiakaslähtöinen tuotekehitys on suuressa epävarmuus ja epäselvyys tilanteessa todella vaikeaa ja riskialtista. Tähän ympäristöön Ries esittelee kehittämänsä tuotteen kehittämismallin joka muistuttaa laatuihmisille tuttua Demingin ympyrää plan-do-check-act ja ohjelmiston kehittäjille tuttua ketterää agile-mallia.
Riesin ympyrä on Build-Measure-Learn. Rakenna tuote ideoiden pohjalta, hanki palautetta asiakkailta ja mittaa asiakkaan laadullista käytöstä, opi siitä ja kehitä uusia ideoita. Näin tuotteen arvo asiakkaalle etsitään pala kerrallaan. Tämä kaikki tulee tehdä LEAN-periaatteen mukaisesti eliminoimalla turha tekeminen, minimoimalla hukkaa. Markkinoille mennään nopeasti keskeneräisellä tuotteella. Vain muutama uusi ominaisuus kerrallaan. Näin saadaan varmistettua mikä lentää mikä ei. Ideointia ja iterointia jatkamalla nähdään mikä koukuttaa asiakkaita eli mitataan palaako asiakas tuotteen pariin ensi tutustumisen jälkeen ja miten he kertovat toisille asiasta. Näin varmistetaan lisäarvo ja kasvu (value assumption ja growth assumption) hypoteesit. Markkinoille pitää ja voidaan tulla ennenkuin yritykseen on sidottu turhia henkilö- ja pääomaresursseja. Säästyy yrittäjän ja sijoittajan varoja.
Facebookin kehittäminen on yksi kirjan esimerkki yritys. Zuckerberg kavereineen aloitti yhdellä kampuksella ja muutamalla ominaisuudella tutkien miten kaverit alkavat keskenään kommunikoida. Verkkotuotteen käyttöä on helppo mitata ja ensikäyttäjien koukkuun jääminen osoittautui selväksi alusta alkaen. Samoin kasvu hypoteesi, kavereiden mukaan saaminen. Laajentuminen muihin kampuksiin tehtiin vasta kun tuotteen uusia toiminnallisuuksia oli testattu ja varmistettu arvo ja kasvu hypoteesit.
Tämä kaikki on vastakohta perinteiselle johtamiselle jossa tehdään perusteellinen strateginen suunnitelma, kehitetään suunnitelman mukainen tuote/palvelu ja saadaan palautetta markkinoilta vasta kun valmis tuote on asiakkailla. Yrittäjän uskomus asiakkaalle annettavaan arvoon saattaa osoittautua täysin vääräksi ja pääomia on hukattu. Epäonnistumisen riski kasvaa kun mitattava laadulllinen palaute tulee myöhään. Eric Riesin kuvaama tuotteen Lean kehittämismalli sopii kaikkiin yrityksiin, ei pelkästään Startupeille.
.........

 
 


 
 


1 Comments:

Blogger Juhani Anttila kirjoitti...

Startup-tekstit esittelevät suoraan Eric Riesin ajatuksia. Hyvä niin! Kuitenkin meidän laatuseniorien pitäisi paneutua kysymyksee, miten näissä Riesin kuvaamisssa olosuhteissa voitaisiin tarkastella laatuaihetta ammattimaisella tavalla. Laatuammattimaisuus erityisesti tarkoittaa, miten ymmärrämme näissä olosuhteissa:
- laatukäsitteen
- laadunhallinnan
- laadunparantamisen ja
- laadunvarmistuksen
Onko tiedossa, että tähän olisi jotain lähteitäkin käytettävissä?

09 joulukuuta, 2015 09:11  

Lähetä kommentti

<< Home