Laatuseniorit kokoontuivat Suomalaisella klubilla 10.11.2015. Aiheena oli
ISO 9001 uudistus. Juhani esitteli Budapestin World Quality
Forum konferenssissa pitämänsä esitelmän
ISO
9001:2015 – A questionable reform. What should the implementing organizations
understand and do?
Esitelmä oli laadittu yhdessä Kari Jussilan kanssa.
Molemmat yhdistyksemme jäseniä! Asiasta heräsi jälleen kerran vilkas
keskustelu. Esitelmä on luettavissa Juhanin Facebook sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/juhani1anttila/posts/10153307247193940
Lisäksi keskustelimme edellisen kerran Lean
Startup-teemasta. Ohessa Herkko Pesosen ja Simo Salmisen lyhyt kirjoitus
aiheesta. Tätä saa mieluusti kommentoida. Kommenttien jälkeen pyrimme
julkaisemaan kirjoituksen.
Tekstiä puoli A-nelosta, Laatukeskuksen
tiedotteeseen, liittyen Start Up –yritykseen.
Otsikko on jotakin ”Millä
Start Up –yritys pääsee eteenpäin, kohti onnistumista, miten
onnistumisprosentti saadaan nousuun, miten pienennetään epäonnistumisia”
Voisiko aihetta, esitystä
(tekstiä) käsitellä vaikka kolmen tärkeimmän teeman avulla, esim. jotakin
seuraavista poimien:
ensin täytyy olla (tuote)idea, sitten ensimmäinen kokeilu asiakkaan
kanssa, sitten tuotteen toimivuuden arviointi ja tarvittaessa muutos
tuotteeseen
- kokeile ideaa asiakkaan kanssa
- selvitä asiakastarve, ei etukäteen kyselemällä, vaan kokeilemalla
- arvioi tuotepotentiaali
- älä suunnittele (liikaa), vaan kokeile nopeasti idean toimivuutta
- asiakaskokeilussa joudut paljastamaan tuoteidean, pohdi
patentointia
- tiedä, missä olet hyvä, parempi kuin muut
- varmista, että tuoteideasi on hyvä, että vastaavaa tuotetta ei ole
- määritä, kenelle tuote on tarkoitettu
- asiakastapaamisen tai –kokeilun jälkeen arvioi, mikä meni hyvin ja
missä on muutettavaa
- auta asiakasta, ymmärrä, mitä hän tarvitsee.
The Lean Startup, Eric Ries
Miksi Startup yritysten onnistumisprosentti on niin pieni ja
pääomasijoittajien varat valuvat hukkaan? Mikä epäonnistuu uuden mullistavan
tuotteen: tavaran tai palvelun tai niiden yhdistelmän kehittämisessä
menestykseksi? Eric Ries on kirjoittanut vuonna 2011 kirjan omista ja muiden
epäonnistumisista ja onnistumisista ja esittelee kirjassaan reseptin joka
todistettavasti vähentää Startup-yritysten epäonnistumis riskiä. Ries järjestää
nykyään aiheestaan konferensseja joissa esiintyy 100+ esitelmöijää kertomassa
menestystarinoitaan.
StartUp yritys pyrkii tuomaan markkinoille jotain uutta ja mullistavaa mitä
sen kilpailijoilla ei ole eivätkä kuvitellut asiakkaat osaa edes kaivata eikä
näin ollen pysty määrittämään tuotteen ominaisuuksia. Yrittäjällä on kuitenkin
visio, näkemys millaista lisäarvoa asiakkaille voitaisiin tuottaa. Mutta miten,
on vaikea määrittää ja testata. Asiakaslähtöinen tuotekehitys on suuressa
epävarmuus ja epäselvyys tilanteessa todella vaikeaa ja riskialtista. Tähän
ympäristöön Ries esittelee kehittämänsä tuotteen kehittämismallin joka
muistuttaa laatuihmisille tuttua Demingin ympyrää plan-do-check-act ja
ohjelmiston kehittäjille tuttua ketterää agile-mallia.
Riesin ympyrä on Build-Measure-Learn. Rakenna tuote ideoiden pohjalta, hanki
palautetta asiakkailta ja mittaa asiakkaan laadullista käytöstä, opi siitä ja
kehitä uusia ideoita. Näin tuotteen arvo asiakkaalle etsitään pala kerrallaan.
Tämä kaikki tulee tehdä LEAN-periaatteen mukaisesti eliminoimalla turha
tekeminen, minimoimalla hukkaa. Markkinoille mennään nopeasti keskeneräisellä
tuotteella. Vain muutama uusi ominaisuus kerrallaan. Näin saadaan varmistettua
mikä lentää mikä ei. Ideointia ja iterointia jatkamalla nähdään mikä koukuttaa
asiakkaita eli mitataan palaako asiakas tuotteen pariin ensi tutustumisen
jälkeen ja miten he kertovat toisille asiasta. Näin varmistetaan lisäarvo ja
kasvu (value assumption ja growth assumption) hypoteesit. Markkinoille pitää ja
voidaan tulla ennenkuin yritykseen on sidottu turhia henkilö- ja
pääomaresursseja. Säästyy yrittäjän ja sijoittajan varoja.
Facebookin kehittäminen on yksi kirjan esimerkki yritys. Zuckerberg
kavereineen aloitti yhdellä kampuksella ja muutamalla ominaisuudella tutkien
miten kaverit alkavat keskenään kommunikoida. Verkkotuotteen käyttöä on helppo
mitata ja ensikäyttäjien koukkuun jääminen osoittautui selväksi alusta alkaen.
Samoin kasvu hypoteesi, kavereiden mukaan saaminen. Laajentuminen muihin
kampuksiin tehtiin vasta kun tuotteen uusia toiminnallisuuksia oli testattu ja
varmistettu arvo ja kasvu hypoteesit.
Tämä kaikki on vastakohta perinteiselle
johtamiselle jossa tehdään perusteellinen strateginen suunnitelma, kehitetään
suunnitelman mukainen tuote/palvelu ja saadaan palautetta markkinoilta vasta
kun valmis tuote on asiakkailla. Yrittäjän uskomus asiakkaalle annettavaan
arvoon saattaa osoittautua täysin vääräksi ja pääomia on hukattu.
Epäonnistumisen riski kasvaa kun mitattava laadulllinen palaute tulee myöhään.
Eric Riesin kuvaama tuotteen Lean kehittämismalli sopii kaikkiin yrityksiin, ei
pelkästään Startupeille.
.........
1 Comments:
Startup-tekstit esittelevät suoraan Eric Riesin ajatuksia. Hyvä niin! Kuitenkin meidän laatuseniorien pitäisi paneutua kysymyksee, miten näissä Riesin kuvaamisssa olosuhteissa voitaisiin tarkastella laatuaihetta ammattimaisella tavalla. Laatuammattimaisuus erityisesti tarkoittaa, miten ymmärrämme näissä olosuhteissa:
- laatukäsitteen
- laadunhallinnan
- laadunparantamisen ja
- laadunvarmistuksen
Onko tiedossa, että tähän olisi jotain lähteitäkin käytettävissä?
Lähetä kommentti
<< Home